• 02144978540
  • دسته موضوع
  • مقالات
  • دسته موضوع
  • چند اشتباه شایع در طراحی یک تجربه ی کاربری وبسایت

چند اشتباه شایع در طراحی یک تجربه ی کاربری وبسایت

نویسنده چند اشتباه شایع در طراحی یک تجربه ی کاربری وبسایت
نویسنده : سامانه ایده آفرین راشا
    امتیاز کاربران : ثبت نشده
چند اشتباه شایع در طراحی یک تجربه ی کاربری وبسایت

گاها به دلیل توجه نکردن طراحان به میزان درک کاربران و یا توجه بیش از اندازه به جزئیات طراحی سایت اشتباهاتی در طراحی روی می دهد که تجربه ی کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد . طراحان به دلیل اینکه نکات زیادی در رابطه با کار و حرفه ی خود می دانند بر این فرض هستند که کاربران نیز اینچنین هستند،اما به این صورت نیست و عکس العمل آنها در رابطه با یک طراحی کاملا متفاوت است. در ادامه با ما باشید...

تجربه کاربری یا UX شامل دیدگاه ها ، رفتارها و نگرش های یک کاربر در مدت زمان استفاده از یک شرکت و خدمات آن یا محصول می شود. برنامه ریزی(طراحی) تجربه کاربری یا User Experience Design همان برآورده کردن نیاز کاربر و ایجاد حس خوب برای آن است.برای ایجاد یک طراحی خوب باید همه ی دغدغه های یک مشتری را در نظر گرفت و راه حل و رفع آن را نیز بهشان ارائه داد.

ما در این مقاله سعی داریم اشتباهاتی که بین طراحان سایت وجود دارد را بررسی کنیم. اصولا این اشتباهات یا از بالا بودن اطلاعات طراحان سرچشمه می گیرد و یا مشغول شدن بیش از اندازه ی آنها در جزئیات طراحی سایت. کاهی دلیل این اشتباهات عدم آگاهی طراحان سایت از درک کاربران است که به همین دلیل موجب می شود یک شکاف علمی به وجود بیاید و این شکاف بر طراحی سایت اثر می گذارد و موجب می شود اشتباهاتی ناگهانی به وجود آید.

توقع بیش از اندازه از درک کاربران سایت:

طراحان سایت دانش و تجربه ی کافی در برخورد با رابط کاربری را دارند و به خوبی آگاه هستند که در دنیای وب ، آیکون ها و سمبل های مختلف چه کاربردی دارند ، به همین دلیل آن ها در برخورد با بعضی مسائل خیلی راحت برخورد می کنند،به عنوان مثال هنگامی که طراح سایت با یک طراحی تجربه کاربری ضعیف روبرو می شود با خود می گوید این که کاملا مشخص است ، و دقیقا مشکل همینجاست ، طراح سایت با اطلاعاتی که توسط حرفه و دانش خود دارد می تواند این مسائل را تشخیص دهد اما برای یک کابر معمولی اینگونه نیست .

طراحان سایت باید این را در نظر داشته باشند که :

  1. یک کاربر معمولی از کنترل ها شناخت و اطلاعی ندارد.
  2. یک کاربر معمولی آیکون ها ، لوگوها و ... را نمی شناسد و مفهومی از کاربرد آنها ندارد.
  3. یک کاربر معمولی هیچگاه تمام دقت و تمرکز خود را به وبسایت شما اختصاص نمی دهد.
  4. یک کاربر معمولی وقتش را برای خواندن دستورالعمل ها و آیین نامه های وبسایت شما نمی گذارد.

طراحان سایت بر این فرض هستند که کاربران همه ی این موارد را رعایت می کنند.به طور معمول تعدادی از کاربران برای اولین بار با لوگوها ، نمادها و ... را می بینند ، تعدادی از آنها نیز با تصاویر نمی توانند ارتباط برقرار کنند و با نوشته راحت ترند یا با لعکس و بسیاری دستورالعمل ها را نادیده می گیرند. اینچنین دشواریها موجب می شود که طراحان فرضیات اشتباهی داشته باشند و با ماندن در این اشتباهات نتوانند یک طراحی خوب و مطلوب را ارائه دهند.

طراحی برای همه

طراحان باید به این نکته توجه داشته باشند که طراحی سایت را برای کاربر انجام دهند و بر روی نیازهای آنها تمرکز کنند چرا که بسیاری از کاربران سایت شما کاربران مورد نیاز شما نیستند.به عنوان مثال گوگل بیشترین توجه و تمرکز خود را بر جستجوگرها و کاربرانی که در آن جستجو می کنند می گذارد اما با این همه کسانی که فقط جستجو می کنند کاربر گوگل هستند ؟ معلوم است که نه! کاربران متفاوت زیادی هستند که از گوگل استفاده می کنند مانند: تبلیغ کنندگان،کلاهبرداران،فروشندگان و ... ، اما گوگل برای آنها طراحی نمی کند چرا که مخاطب هدف او جستجوگران هستند.

 طراحی باید مناسب کاربرانی باشد که شما آن ها را هدف خود قرار داده اید و تمرکز خود را بر نیازهای کاربران بیشتر کنید،که متاسفانه بسیاری از طراحان به این نکته توجه نمی کنند. البته از طرف دیگر توجه بیش از حد به نیازهای مخاطب هدف خود باعث محدودیت می شود و از به وجود آوردن خلاقیت های دیگر در طراحی جلوگیری می کند.

استفاده نابجای اصطکاک در طراحی

اصطکاک یا Friction نیرویی است که در هر زمان از عملکردهای سایت شما به وجود می آید، اغلب طراحان بر این باورند که به وجود آوردن اصطکاک برای کابر صحیح نیست. اگر طراحان به خوبی بتوانند  در طراحی سایت اصطکاک را کنترل و تنظیم کنند میتوان کاربران سایت را افزایش داد و اما اگر به خوبی انجام نشود کاربران سایت را کاهش می دهد.

در چند نمونه ی زیر موارد استفاده اصطکاک در طراحی را برای کاهش یا افزایش کاربران را مشاهده می کنید:

  1. بیشتر کردن تعداد مرحله های هر فرآیند در سایت
  2. بکارگیری فیلدهای زیاد در فرم ها برای خسته کردن و ایجاد بی رغبتی در کاربر
  3. بکارگیری فیلدهای کم برای دسترسی آسانتر کاربران
  4. استفاده از تصویرهای امنیتی در فرم های تماس وبسایت
  5. استفاده از صفحات طولانی و نوشته های زیاد      
  6. سوال کردن از اطلاعت شخصی یا مادی کاربر بدون اینکه اطلاعاتی راجب خود بدهیم

طراحی سایتی که مشتری به آن نیاز دارد

طراحی کردن یک تجربه ی کاربری سایت علاوه بر اینکه به جسارت خاصی احتیاج دارد ، به یک شناخت کامل و درست از هدف نیز بستگی دارد. مشکلی که امکان دارد به وجود بیاید این است که مشتری شما ، مدیر یا ... طرحی را از شما درخواست کنند که شما اطلاع دارید اشتباه است و نتیجه ی دلخواهی حاصل نمی شود. تجربه و دانش شما می گوید که خواسته ی آنها باعث شکست و مغلوب شدن آنها می شود. بیشتر طراحان در این مواقع سکوت میکنند و کاری که از آنها خواسته شده را انجام می دهند با اینکه می دانند نتیجه دلخواهی نخواهد داشت.

در اینگونه مواقع بهتر آن است که با مشتری یا کسی که از شما درخواست طراحی را دارد صحبت کنید و مشکلات را با او در میان بگذارید و برای اثبات حرف های خود از تحقیقات ، داده ها و گزارشها استفاده کنید تا توجیه بشوند و همه ی جوانب را در نظر بگیرند. سکوت کردن یا نگفتن مشکلات به خاطر ترس از دست دادن پروژه یا شغل ، گفتن اینکه قرار است پول را آن پرداخت بکند پس هرچه بخواهد باید طراحی کنید توجیه درستی نمی باشد. انجام طرحی که نتیجه آن مطلوب نباشد باعث به وجود آمدن یک رزومه بی اعتبار و نمونه کارهای سطح پایین و ضعیف در آینده می شود.

شما هم دیدگاه خود را بنویسید

هشت+6 =
شرایط و قوانین را مطالعه کردم
go top