• 02144978540
  • دسته موضوع
  • مقالات
  • دسته موضوع
  • پلاگین (افزونه) وردپرس

پلاگین (افزونه) وردپرس

نویسنده پلاگین (افزونه) وردپرس
نویسنده : سامانه ایده آفرین راشا
    امتیاز کاربران : ثبت نشده
پلاگین (افزونه) وردپرس

بعد از نصب وردپرس و اندکی کار کردن با آن نیازهای شما از این سیستم افزایش می یابد و توقع شخصی سازی در طراحی سایت خود را دارید. خیلی از تغییرات اساسی نیاز به دانش html و css یا php را دارد ولی برخی از تغییرات نیز با ابزارهایی که خود وردپرس در اختیار ما قرار داده مانند پلاگین ها به راحتی میسر میشود.

در مقالات گذشته اطلاعاتی در مورد سیستم های مدیریت محتوا ارائه کردیم و نیز محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت یعنی وردپرس و قابلیت های وردپرس توضیحاتی دادیم. تصمیم داریم در این مقاله و مقاله های آینده به بررسی جزیی تر و نحوه مدیریت وردپرس که بیشتر به وسیله پلاگین ها و افزونه های آن میسر می شود؛ بپردازیم.

پلاگین چیست؟

نرم افزارهای کوچکی که بر روی وردپرس نصب می کنید پلاگین نام دارد که در فارسی به آن افزونه یا ابزارک می گویند. Plug in در زبان انگلیسی به معنی دو شاخه برق را به پریز متصل کردن است که در واقع شما با نصب یک پلاگین، قابلیت جدیدی را به هسته وردپرس متصل می کنید و بعد با فراخوانی آن از قسمت مدیریت وردپرس در هر کجای سایتتان می توانید از آن افزونه استفاده کنید.

به عنوان مثال شما قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید. این قابلیت از ابتدا بر روی وردپرس نیست و شما باید با نصب افزونه فروشگاه ساز این قابلیت را به وردپرس اضافه کنید. پس از نصب افزونه بخشهایی به قسمت پیشخوان وردپرس شما اضافه می شود که از آنجا قادر به مدیریت کامل پلاگین می باشید.

انواع پلاگین های وردپرس

تا بحال پلاگین های زیادی برای وردپرس منتشر شده است که از مهمترین آنها می توان منوساز، اسلایدر، سئو، امنیت، پشتیبان گیری، چند زبانه کردن سایت، عضویت، نظرات، فروشگاه ساز، تیکت پشتیبانی، فرم ساز، خبرنامه، انجمن ساز، آمار سایت، گالری عکس و... را نام برد. شما تنها با یک کلیک قادر هستید تمام این امکانات را به وب سایت خود اضافه کنید. از سایت وردپرس می توانید به تمام افزونه های وردپرس دسترسی داشته باشید.

نحوه ساخت پلاگین

بدلیل متن باز بودن وردپرس توسعه دهندگان بسیاری به گسترش هسته وردپرس فارسی و ساخت پلاگین ها باتوجه به نیاز کاربران و بهبود طراحی سایت پرداخته اند. برخی پلاگین ها پولی و بسیاری از آنها نیز رایگان هستند. اگر شما در طراحی سایت و بلاگ خود نیاز به شخصی سازی یا تولید پلاگین خاصی دارید این کار نیاز به برنامه نویسی PHP و تسلط کامل به MySQL را دارد که با استفاده از توابع و هسته وردپرس توسعه پیدا میکند.

توجه داشته باشید که نصب بیش از حد پلاگین باعث کند شدن سایت و بلاگ شما خواهد شد پس در نصب آنها مدیریت داشته باشید و اگر هم کمی با زبان های برنامه نویسی آشنایی دارید می توانید با استفاده از اضافه کردن برخی کدها در فایل functions.php خودتان افزونه بسازید و قابلیت هایی را به سیستم اضافه کنید که این امر در سرعت و کیفیت طراحی سایت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در مورد نحوه حذف و نصب پلاگین ها نیز در مقاله بعد بطور کامل توضیح میدهیم.

 

شما هم دیدگاه خود را بنویسید

هشت+6 =
شرایط و قوانین را مطالعه کردم
go top