• 02144978540
  • دسته موضوع
  • مقالات
  • دسته موضوع
  • دستور :site و کاربرد آن در سئو سایت

دستور :site و کاربرد آن در سئو سایت

نویسنده دستور :site و کاربرد آن در سئو سایت
نویسنده : سامانه ایده آفرین راشا
    امتیاز کاربران : 3 از 5
دستور :site و کاربرد آن در سئو سایت

اگر به عنوان یک طراح سایت یا سئوکار فعالیت می کنید به هیچ وجه از قابلیت دستور :site و کاربردهای آن و تاثیر بسزای آن در موتور جستجوی گوگل غافل نشوید. با بکارگیری از این دستور میتوانید به مقدار زیاد در زمان خود صرفه جویی کنید.

یکی از مهمترین دلایل استفاده کم از دستور site: کم دقت بودن آن در موتور جستجوی گوگل می باشد که در اینجا ما با ارائه چند راهکار کاربردی به شما در برطرف کردن این مشکل کمک خواهیم کرد.

11 راهکار کاربردی برای بهبود دستور :site


1-کاربرد دستور site:yoursite.com

یکی از کاربردهای این دستور نشان دادن تعداد صفحات ایندکس شده سایت شما می باشد.( نحوه استفاده از آن به این صورت است که از بعد از :site از آدرس ریشه سایت بدون نوشتن www استفاده میکنیم.
برای درک بهتر این مطلب از یک مثال استفاده میکنیم:
سایت آمازون به عنوان سایتی با بیشترین صفحات ایندکس شده نمونه خوبی برای این مورد می باشد.

  


همانطور که در عکس بالا مشخص کرده ایم تعداد صفحات ایندکس شده بسیار زیاد می باشد و بررسی تمامی آنها مقدور نیست به همین دلیل از دستورهای ترکیبی زیر برای یافتن مطلب موردنظر استفاده میکنیم.

site:amazon.com


2-کاربرد /folder در دستور :site

شما میتوانید در این دستور به جای folder از نام هر زیرشاخه دیگر در سایت استفاده کنید و به این صورت تمامی صفحات موجود در زیرشاخه مورد نظر را مشاهده کنید. به عنوان مثال:

site:amazon.com/book

با استفاده از این راهکار میتوانید به صفحات داخلی سایت خود بسیار مسلط باشید.

 

3-کاربرد sub در دستور :site

با بکارگیری این ترفند شما قادر خواهید بود به تمامی مطالب موجود در یک زیردامنه از طریق موتور جستجوی گوگل دسترسی پیدا کنید. تفاوت این دستور با دستور قبل در این است که در دستور قبل شما نتایج تمام زیردامنه ها را مشاهده می کنید ولی با استفاده از این راهکارمیتوانید زیردامنه موردنظر خود را فیلتر کرده و از تعداد صفحات ایندکس شده به طور خاص تر مطلع شوید.
به عنوان مثال:

site:local.amazon.com

 

4-کاربرد inurl:sub در :site

اگر از این دستور به تنهایی استفاده کنید مشابه دستور بالا عمل خواهد کرد ولی در صورتی که از یک کاراکتر (-) بعد از sub استفاده کنید تمامی نتایج را به جز هرچه در زیردامنه مشخص شده را نشان خواهد داد. از این دستور میتوانید برای فیلتر کردن و کاهش هرچه بهتر و نیز جستجوی خاص نتایج استفاده کنید.

site:amazon.com inurl:local

هم چنین می توانید از چند زیردامنه بصورت زیر در این دستور استفاده کنید:

(site:example.com –inurl:shop –inurl:blog –inurl:local)
site:amazon.com -inurl:www -inurl:local -inurl:aws

 

5-کاربرد inurl:param در :site

این دستور نیز جستجوی شما را در لینک ها بصورت خاص تر اعمال میکند به این صورت که تمامی صفحات دارای لینک کلمه param جستجو میکند. کاربرد بیشتر این محصول زمانی است که شما میخواهید صفحات ایندکس شده از سایتتان را در یک دسته بندی مشخص بیابید.
هم چنین مانند مورد قبل میتوانید با کارگیری کارکتر (-) نتایج موردنظر خود را بصورت خاص تر کاهش دهید.

site:amazon.com inurl:ref

 

6-کاربرد text goes here در :site

همانطور که میدانید در هنگام جستجو گوگل، ترتیب کلمات کلیدی جستجو شده 
لحاظ نمی شود و جستجو را درتمامی صفحات سایت اعمال میکند به عنوان مثال عباراتی مانند " goes text here" یا " text goes in here" متفاوت عمل نخواهد کرد. به همین دلیل اگر عینا به دنبال عبارت مشخصی می باشید از این دستور به صورت زیر استفاده کنید:

site:amazon.com free kindle books
”site:amazon.com “free kindle books

 

7-کاربرد this OR that در :site

با استفاده از این دستور قادر خواهید بود همزمان چند عبارت متفاوت را در سایت جستجو کنید و همانطور که از معنی عبارت OR مشخص است در نتایج موتور جستجوی گوگل به شما صفخاتی رانشان خواهد داد که شامل هرکدام از عبارات یا هر دوی آنها می باشد فقط به این نکته دقت داشته باشید که حروف عبارت OR حتما باید بصورت بزرگ تایپ شود تا گوگل بین آن و متن مورد جستجوی شما تمایز قائل شود.
به عنوان مثال:

site:amazon.com edward OR jacob

 

8-کاربرد ~word در :site

یکی دیگر از دستورات کاربردی و جالب استفاده از کارکتر (~) میباشد. اگر میخواهید همزمان با عبارت جستجو شده موردنظر خودتان عبارات مشابه آن نیز نمایش داده شود میتوانید از این کاراکتر به صورت زیر استفاده کنید:

site:amazon.com ~management

با کلیک بر لینک بالا مشاهده خواهید کرد که گوگل همزمان با عبارت management عباراتی نظیر Leadership  و  Control را نیز در نتایج نشان خواهد داد.

 

9-کاربرد ”intitle:”text goes here در :site

با به کارگیری این دستور موتور جستجوی گوگل تنها در عنوان صفحات جستجو میکند و متن را نادیده میگیرد. این دستور فقط عبارات داخل تگ  header سایت و در واقع تگ

 را مورد جستجو قرار میدهد. یکی از کاربردهای جالب و کارآمد این دستور استفاده ازintitle برای یافتن صفحاتی است که در اینترنت مطالب شما را کپی کرده اند.

”site:amazon.com intitle:”harry potter


10-کاربرد header filetype:pdf در :site

اگر بدنبال مقالات هستید با استفاده از دستور در زمان صرفه جویی کنید.  به طور کلی این دستور برای جستجو نوع خاصی از فایل ها در موتور جستجوی گوگل مورد استفاده قرار میگیرد.

site:amazon.com filetype:xls

 

11-کاربرد text goes here در :site

با استفاده از این دستور میتوانید مطلبی را در تمامی سایت ها با پسوند (Top-Level Domain TLD) جستجو کنید.

”site:.edu “online marketing

 

شما با بکارگیری کمی خلاقیت و با ترکیب دستورات بالا میتوانید نتایج موتور جستجو گوگل را بهبود بخشیده و زمان جستجوی خود را بسیار کاهش دهید و هم چنین اگر به عنوان طراح سایت یا سئو کار فعالیت دارید میتوانید اطلاعات مناسب و جامعی را از وضعیت ایندکس صفحات ساییتان توسط گوگل بدست آورید. 
 

شما هم دیدگاه خود را بنویسید

12+نه =
شرایط و قوانین را مطالعه کردم
go top