• 02144978540
  • دسته موضوع
  • مقالات
  • دسته موضوع
  • معرفی سایت الکسا

معرفی سایت الکسا

نویسنده معرفی سایت الکسا
نویسنده : سامانه ایده آفرین راشا
    امتیاز کاربران : 3 از 5
معرفی سایت الکسا

سایت الکسا یک وبسایت معتبر برای آنالیز کردن ترافیک و رتبه بندی دیگر وب سایت ها در کل جهان است که این رتبه بندی را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و محبوبیت سایت ارزیابی می کند.

پیدایش سایت الکسا

در سال 1996 سایت الکسا توسط دو کارآفرین Brewster Kahle  و Bruce Gilliat راه اندازی شد. نام این سایت از کتابخانه Royal Library of Alexandria  که یکی از بزرگترین کتابخانه های مصر باستان قبل از میلاد است برداشته شد ، با این دیدگاه که دنیای اینترنت قدرت تبدیل شدن به چنین  محلی را دارد.

عملکردهای سایت الکسا

رتبه بندی وبسایت ها پیش از این توسط گوگل و ابزار page rank انجام می شد و به تمامی وبسایت ها و وبلاگها امتیازی بین 0تا10 اختصاص می داد و وبسایت هایی با رتبه بندی بالاتر از امتیازاتی در موتور جستجوی گوگل برخوردار می شدند.اعداد رتبه بندی سایت هرچه کمتر باشد بهتر است و به نوعی اعتبار و محبوبیت سایت به آن بستگی دارد.

مدت زیادی است که سایت الکسا آمار و ارقامی را برای رتبه بندی سایت ها انتشار می دهد که رتبه وبسایت شما را در بین تمامی سایت های موجود در اینترنت یا سایت های یک کشور نشان می دهد. سایت الکسا در طول مدت زمان فعالیت خود قادر بوده جایگاه مناسبی برای رتبه بندی وبسایت های اینترنتی اخذ کند و آمارهای معتبری را ارائه دهد.کاربران برای به نمایش گذاشتن اعتبار سایت خود از آمار سایتشان در الکسا استفاده می کنند.

سایت الکسا با استفاده از نوار ابزاری که دارد بر اساس آنالیز ترافیک وبسایت ها می تواند به کاربرانش اعلام کند تا پس از صفحه وب فعلی ای که درآن هستند به چه صفحه وب دیگری بروند. الکسا برای کاربرانش قابلیت های رایگانی مانند: تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحات بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و... را ارائه می دهد. علاوه بر این با ارائه نمودارهایی در همین موارد در بازه های مختلف زمانی 1 روزه تا 22 روزه به مدیریت وبسایت ها این امکان را می دهد که ارزیابی و بررسی کاملتری از وبسایت خود داشته باشند.

الکسا با بکارگیری تولبارش که کاربران آن را بر روی مرورگر خود نصب می کنند آمار سایت آنها را بدست می آورد. البته گفتنی است آمارهای ارائه شده توسط الکسا صددرصد دقیق نیست اما یکی از معتبرترین رتبه بندی های دنیای مجازی است.آمارهای ارائه شده در سایت الکسا غالبا بر اساس میزان بازدید و میزان دسترسی کاربران به سایت است.

در تعریفی دیگر الکسا بر اساس ترافیک و تعداد بازدیدهای سایت ، لیستی مرتب شده ارائه می دهد. به طور مثال گوگل به دلیل تعداد بازدید بالایی که دارد رتبه 1 الکسا را به خود اختصاص داده است. یا اگر سایتی در ایران جزء 100 سایت نخست باشد نشان دهنده ی این است که این سایت از ارزش بالاتری برخوردار است و ترافیک بالایی دارد،وبسایت های دیگر نیز به دنبال سایت های پر ترافیک تلاش می کنند که از آنها برای دریافت لینک یا تبلیغات استفاده کنند چرا که موجب کسب درآمد بیشتر و بالا رفتن ارزش سایتشان می شود.

در سال 1999 سایت الکسا توسط شرکت آمازون به قیمت 250میلیون دلار خریداری شد و تبدیل به یک موتور جستجوی هوشمند شد.در سال 2002 همکاری خود را با گوگل آغاز کرد و پس از آن همکاری هایی با شرکت مایکروسافت ، Open Directory Project انجام داد. در سال 2006 بخش جستجوی عکس الکسا نیز راه اندازی شد و آمازون نایج جستجوها در الکسا را توسط گوگل به نمایش گذاشت.

رتبه ترافیکی الکسا

به مجموع بازدیدهای 3 ماه اخیر یک وبسایت که توسط هزاران کاربری که تولبار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده اند رتبه الکسا می گویند.کاربری که تولبار را نصب کرده باشد و از صفحات مختلف بازدید کند یک بازدید برای آن صفحه از سایت ثبت می گردد.همچنین نوع اطلاعاتی دیگر مانند ورود به سایت(اینکه مستقیم وارد شده است یا از صفحه ای دیگر لینک شده و...) در الکسا ذخیره می شود.      
الکسا ابتدا یک میزان Reachو پس از آن تعداد بازدید از هر صفحه وب را در روز محاسبه می کند و اساس و پایه ی رتبه بندی الکسا همین 2 مورد می باشد.

Reach یا ریچ در الکسا

ریچ به معیاری که برای مقیاس و اندازه گیری تعداد بازدید کاربران اینترنت در کل دنیا باشد گفته می شود.

در مثال زیر ریچ کاربران سایت یاهو را نشت می دهیم که  در یک هفته اخیر کمتر از 20 درصد و در یکماه گذشته بیش از بیست درصد بوده است. یعنی در ماه گذشته بیش از 20 درصد از کاربران کل اینترنت از سایت یاهو بازدید کرده اند.

pageviews یا بازدید از صفحات در الکسا

به تعداد صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان سایت pageviews  یا بازدید از صفحات  می گویند. در مثال زیر تعداد میانگین بازدید صفحات در 3 ماه گذشته حدود 6.8 بوده است.

PageViews/User  نیز میانگین بازدیدهای منحصر به فرد هر کاربر در طول روز است و در مثال پایین تعداد صفحات بازدید شده هر کاربر حدود 15.6 است:

رتبه روزانه ترافیک یا  Daily Traffic Rank  نیز نشان دهنده ی اطلاعات بازدید صفحات وب سایت در طول یک روز است.

تعریف Bounce Rate یا بانس ریت در الکسا

به درصد تعداد کاربرانی که بعد از بازدید از یک صفحه وب خارج می شوند را بانس ریت می گویند و نشان دهنده ی جذابیت سایت برای کاربر است و هر اندازه درصد آن کمتر باشد بهتر است.درصورتی که درصد بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده های بیشتری پس از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده و مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند.

شما در سایت الکسا می توانید نام سایت خود را وارد کرده و رتبه جهانی،رتبه کشوری و تعداد لیک سایتتان را مشاهده کنید:

رتبه جهانی: این آمار بر اساس میزان بازدید و  دسترسی کاربران دنیای مجازی جهان به وبسایت شما، در بازه زمانی 1روزه ارائه می گردد.

 رتبه کشوری :رتبه کشوری نیز بر اساس میزان بازدید و دسترسی کاربران دنیای مجازی در کشوری که بیشترین بازدید را داشته ، در بازه زمانی 1روزه ارائه می گردد.به عنوان مثال برای یک سایت ایرانی ، کاربران ایرانی بیشترین بازدید را از سایت شما دارند.

تعداد لینک ها : آمار ارائه شده برای تعداد لینک ها بر اساس تعداد لینک های موجود در سایت های دیگر از سایت شما است.(با تبادل لینک می توانید  این عدد را بالا ببرید(.تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

تاثیر نصب نوار ابزار الکسا در افزایش رتبه سایت

بدون شک نصب تولبار یا نوار ابزار الکسا در افزایش رتبه سایت نقش بسزایی دارد و از نظر کارشناسان سئو نیز نخستین گام برای افزایش رتبه الکسا نصب تولبار الکسا برای خودتان است و پس از آن پیشنهاد نصب به دیگران.حتی اگر یک کاربر در طول روز حدود 10 دقیقه چند صفحه وب را مرور کند بی شک رتبه الکسای آن سایت بالاتر خواهد رفت.
 

تقلب در الکسا

شما با ایجاد ترافیک مصنوعی یا فریب الکسا برای نشان دادن تعداد بازدید بیشتر می توانید الکسا را فریب دهید اما موفقیتی کسب نمی کنید چرا که الکسا فقط آمار ارائه می دهد و ارائه آمار بیشتر و غلط الکسا تاثیری در رشد ترافیک وبسایت شما ندارد.فقط امکان دارد وب مسترها برای نمایش قدرت نزد کارفرما یا مشتری برای جذب تبلیغات از این کار استفاده کنند.

اگر به هر دلیلی نمی خواهید الکسا به وبسایتتان دسترسی داشته باشد کافی است نام ربات آن را در فایل روبوتهای وبسایت خود قرار دهید،  ia_archiver نام روبات الکسا است.

شما هم دیدگاه خود را بنویسید

2+9 =
شرایط و قوانین را مطالعه کردم
go top