• 02144978540
  • دسته موضوع
  • مقالات
  • دسته موضوع
  • فضای ابری چیست؟

فضای ابری چیست؟

نویسنده فضای ابری چیست؟
نویسنده : سامانه ایده آفرین راشا
    امتیاز کاربران : 3 از 5
فضای ابری چیست؟

"فضای ابری"، "فضای ذخیره ساز آنلاین"، "ذخیره ساز ابری"، "cloud"، "رایانش ابری" اصطلاحاتی است که این روزها در اطرافمان بسیار بکار میرود، اما به راستی فضای ابری چیست و چه کاربردهایی دارد. در این مقاله به معرفی این قابلیت و انواع فضاهای ابری و نیز شرکت های ارائه دهنده این سرویس می پردازیم.

شاید تابحال برای شما پیش آمده باشد که اطلاعات روی هارد دیسک، فلش مموری یا حتی تلفن همراه خود را به نحوی از دست داده باشید و دیگر قادر به برگرداندن آن اطلاعات نبوده اید. در این حالت است که فضای ابری به یک ناجی برای شما تبدیل خواهد گشت.

با استفاده از این قابلیت شما قادر خواهید بود تمامی اطلاعات و فایل های خود را در آن آپلود کرده و در هر زمان و هر مکان از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید و اطلاعات خود را دانلود کرده و مجدد استفاده کنید لازم به ذکر است که این سرویس نیاز به بک آپ گیری ندارد!

باتوجه به مزایای بسیار این سرویس مانند: سهولت استفاده از آن، امنیت زیاد، ازبین نرفتن فایلها، انتقال راحت فایلها، قابلیت استفاده در هر مکان پیش بینی میشود که تا چند سال آینده البته در صورت گسترش پهنای باند اینترنت کلیه هارددیسک ها و فلش مموری ها جای خود را به فضای ابری بدهند.

حال بپردازیم به معنی و مفهوم اصلی فضای ابری و انواع آن:

نحوه عملکرد فضای ابری تقریبا مشابه کامپیوترهای غول پیکر اولیه است ولی بسیار ضعیف تر و سطح پایین تر. این کامپیوترها سیستم اصلی و مرکزی ایی داشتند که بین چند کاربر به اشتراک گذاشته میشد که در این صورت هسته مرکزی همان کامپیوتر مادر بود و تمام پردازش های اصلی توسط همان صورت میگرفت.

در اصل فضای ابری نیز از مجموعه ای از کامپیوترهای به هم متصل شده تشکیل شده است تا به عنوان یک سیستم واحد عمل کنند. در این حالت هر کاربر تنها با اتصال به این سیستم و بدون نصب برنامه خاصی قادر خواهد بود تا از یک یا چند سرویس مختلف استفاده کنند.

 

انواع فضاهای ابری

1-خصوصی

مورد استفاده برای سازمانها

 

2-همگانی

عموم مردم میتوانند از آن استفاده کنند. مثل: Dropbox

 

3-هیبریدی

ترکیبی از فضای ابری خصوصی و همگانی

 

4-اجتماعی

یک فضای ابری همگانی که برای استفاده تعدادی از سازمانها قرار داده میشود.

 

شرکت های مختلفی برای ارائه این تکنولوژی با یکدیگر رقابت میکنند که از معروفترین آنها می توان به گوگل، اپل، ماکروسافت و... اشاره کرد. در زیر 8 مورد از بهترین شرکتها در ارائه فضای ابری را معرفی میکنیم.

1-Dropbox

دراپ باکس تا 2گیگابایت حجم رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد که قابلیت ارتقا تا 16گیگابایت را در صورت معرفی دوستان خود دارید (500 مگابایت به ازای هر نفر).

2-Box

با وجود تشابه اسمی بین باکس و دراپ باکس این 2 سرویس کاملا مجزا و متفاوت از هم میباشند. باکس تا 10گیگابایت حجم رایگان در اختیار کاربران خود میگذارد و از مزیت های دیگر آن نسبت به دراپ باکس امکان ادغام با office 360 و google online office بصورت رایگان میباشد.

3-Google Drive

گوگل با افزودن امکان فضای ابری به قابلیت های بی نظیر خود محبوب تر و کامل تر از پیش شد. این شرکت 15گیگابایت فضای رایگان برای کاربران خود قرار داده است که با توجه به ایمیل های موجود در ایمیل شما و قدمت اکانت گوگل شما این حجم ممکن است متفاوت باشد.

4-OneDrive

این سرویس مخصوص شرکت مایکروسافت می باشد و تا 25گیگابایت فضای رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد که در ویندوز 10 با همگام سازی خودکار فایل ها با کامپیوتر شما باعث کارآمدتر شدن این فضای ابری شده است.

5-iCloud

این سرویس را اپل به میزان تا 5گیگابایت رایگان ارائه میدهد. اگرچه برای سیستم عامل ویندوز نیز عرضه میشود ولی عملا اگر شما ipad یا iphone ندارید نمیتوانید از iCloud استفاده کنید.

6-Amazon Drive

شرکت آمازون نیز تا 5گیگابایت فضا برای کاربران به منظور آپلود عکس و آهنگ قرار داده است که شما میتوانید آهنگ ها را هم بصورت آنلاین گوش کنید و هم دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

7-Pcloud

این شرکت 20گیگابایت فضای رایگان ارائه میدهد و از مشخصه های آن میتوان به قابلیت بک آپ گیری خودکار از اکانت اینستاگرام، پیکاسا و دراپ باکس را نام برد.

8-Adrive

این سرویس نیز 50گیگابایت فضا با قابلیت پشتیبانی از انواع فایلها را ارائه میدهد.

شما هم دیدگاه خود را بنویسید

22-12 =
شرایط و قوانین را مطالعه کردم
go top