• 02144978540
  • دسته موضوع
  • مقالات
  • دسته موضوع
  • شناسایی افراد با استفاده از امواج وای فای

شناسایی افراد با استفاده از امواج وای فای

نویسنده شناسایی افراد با استفاده از امواج وای فای
نویسنده : ایده آفرین
    امتیاز کاربران : ثبت نشده
شناسایی افراد با استفاده از امواج وای فای

استفاده ای دیگز wifi با استفاده شبکه ای از امواج وای فای میتواند افراد مختلف و حرکات آن‌ها را تشخیص داد

 در شهرها معمولا در منازل، ادارات، خیابان‌ها و تقریبا در همه جا از شبکه‌های وای فای استفاده می‌شود. در برخی از نقاط شهر شبکه‌های وای فای رایگانی وجود دارند که دائما امواجی را به گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها و یا هر وسیله هوشمند دیگری که به آن‌ها متصل هستند، ارسال می‌کنند.

زمانی که دستگاه‌های مختلف به شبکه‌های وای فای متصل می‌شوند، افراد برای استفاده از اینترنت برای موارد مختلف با مودم ارتباط برقرار می‌کنند. زمانی که ارتباط بین دستگاه‌ها و مودم برقرار شد، مودم اطلاعاتی در مورد چگونگی ارسال امواج جمع‌آوری می‌کند و وجود یا عدم وجود مانع در مسیر بین امواج و دستگاه‌‌های مختلف را بررسی می‌کند. مودم می‌تواند از این اطلاعات برای ایجاد ارتباط بهتر با دستگاه‌ها نیز استفاده کند.

اما این اطلاعات می‌توانند برای کنترل اطلاعات افراد با جزییات کامل نیز مورد استفاده قرار گیرند.

هنگامی که افراد وارد محیطی می‌شوند که امواج وای فای فضای آنجا را احاطه کرده‌ است، بدن آن‌ها این امواج را جذب می‌کند و آن‌ها را در جهات مختلفی بازتاب می‌کند. محققان با تحلیل دقیق روش‌هایی که امواج وای فای به وسیله‌ها آن‌ها رفتار انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توانند آنچه را که افراد با انگشت خود در هوا می‌نویسند، ببینند و یا می‌توانند افراد مختلف را بر اساس طرز راه رفتن آن‌ها شناسایی کنند و یا حتی می‌توانند با دقت بسیار بالایی لب‌خوانی کنند! (حتی اگر فرد مورد نظر در یک اتاق، و مودم در اتاق دیگری باشد).

Wifi waves can detect people

 

چندین آزمایش با هدف بررسی استفاده از امواج وای فای برای شناسایی و تشخیص افراد بر اساس شکل بدن آن‌ها و یا حتی طرز راه رفتن آن‌ها انجام شده است. در چندی پیش چند تن از محققان چینی در زمینه علوم کامپیوتری، با انتشار مقاله‌ای عملکرد سیستمی را تشریح کردند که توانسته بود ۹ نفر از ۱۰ نفر را هنگام ورود به اتاق به درستی شناسایی کند و تشخیص دهد.

سیستم‌ها برای تشخیص افراد ابتدا نیازمند اطلاعات خاصی هستند. محققان ابتدا باید اطلاعاتی در مورد فرم و شکل بدن افراد در اختیار این سیستم‌ها قرار دهند و سپس سیستم‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این اطلاعات افراد را شناسایی کنند. این سیستم کامپیوتری که محققان آن را  Free Sense نامیده‌اند، پس از ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات، افرادی را که از مقابل آن عبور می‌کنند، تحلیل و بررسی می‌کنند. چنانچه محققان اطلاعات مربوط به دو نفر را در اختیار سیستم قرار دهند و مشخص کنند فرد بعدی که از مقابل سیستم عبور خواهد کرد یکی از این دو فرد است، سیستم قادر است در ۹۵ درصد موارد فرد مورد نظر را به درستی تشخیص دهد و در صورتی که تعداد افراد تعیین شده از ۲ نفر به ۶ نفر افزایش پیدا کند، سیستم در ۸۹ درصد می‌تواند فرد مورد نظر را به درستی تشخیص دهد.

دانشمندان این موضوع را مطرح کردند که قصد دارند از این فناوری در تنظیمات خانه هوشمند نیز استفاده کنند. در صورت استفاده از این فناوری در تنظیمات سیستم خانه هوشمند، مودم پس از تشخیص ورود فرد به منزل، با دیگر وسایل متصل ارتباط برقرار می‌کند و فضای اتاق را مطابق با آنچه که فرد می‌خواهد، تنظیم می‌کنند؛ برای مثال میزان نور، وضعیت پرده‌ها و دستگاه‌های داخل اتاق را تغییر می‌دهد.

سیستم Free Sense از سیستم تشخیصی دیگری که باز هم مبتنی بر استفاده از امواج وای فای طراحی شده است، استفاده می‌کند. این روش که تحت عنوان Wi-Fi ID شناخته می‌شود، می‌تواند از امواج وای فای برای شناسایی افراد خاصی در میان گروهی دیگر از افراد هنگام عبور از گیت، استفاده کند. دقت سیستم در هنگام انتخاب بین دو فرد ۹۳ درصد و در هنگام انتخاب بین شش فرد، ۷۳ درصد بود. پس از آن محققان اطمینان یافتند که سیستم از دقت کافی برخوردار است و می‌تواند در صورت ورود فرد مزاحم، آژیر را به صدا درآورد.

Wifi waves can detect people

موانع موجود بر سر راه مودم‌ها نیز نمی‌تواند خللی در عملکرد امواج وای فای ایجاد کنند. گروهی از محققان MIT با انتشار مقاله‌ای این موضوع را مطرح کردند که آن‌ها با استفاده از مودمی که پشت یک دیوار قرار داشته است، توانسته‌اند تعداد افراد حاضر در اتاق و حتی برخی از حرکات دست آن‌ها را نیز شناسایی کنند. محققان موفق شده‌اند تعداد افراد حاضر در یک اتاق را به وسیله امواج وای فای مودم حتی از پشت در چوبی محکم آن نیز شناسایی کنند. امواج وای فای حتی توانستند از یک دیوار تو خالی ۱۵ سانتیمتری و یک دیوار ۲۰ سانتیمتری بتنی نیز عبور کنند و پیام‌های منتشر شده در هوا را از فاصله پنج متری (حتی در یک اتاق دیگر) با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهند.

دانشمندان موسسه MIT موفق شدند با استفاده از حسگرهای دقیق‌تر، عملکرد سیستم را افزایش دهد و افراد خاصی را از بین افرادی که پشت دیوار ایستاده‌اند، شناسایی کنند و حتی نحوه تنفس و میزان ضربان قلب آن‌ها را با دقت ۹۹ درصد کنترل کنند. باراک اوباما سال گذشته در رویدادی در کاخ سفید تحت عنوان White House Demo Day، فناوری تشخیص افراد خاص در میان افراد دیگر را به صورت اجمالی بررسی کرد. در این رویداد گروهی از افراد مبتکر برای نمایش عملکرد این فناوری دستگاهی را ساخته بودند که می‌توانست افراد مسن را از طریق رفتار فیزیکی آن‌ها شناسایی کند و امواج را به تمام فضای خانه ارسال کنند. این دستگاه حتی می‌توانست با کنترل حرکات افراد مسن از زمین خوردن آن‌ها نیز جلوگیری کند.

امواج وای فای می‌توانند کاربردهایی فراتر از تشخیص افراد و حرکات بدن آن‌ها داشته باشند. این مواج حتی می‌توانند کوچک‌ترین حرکات را با دقتی بسیار بالا تشخیص دهند.

سال گذشته سیستمی تحت عنوان “WiKey” در کنفرانسی معرفی شد که کاربرد جالبی داشت. این سیستم قادر بود با کنترل حرکات انگشتان کاربر در هنگام استفاده از صفحه کلید، کلیدی را که کاربر می‌زد، تشخیص دهد. پس از آن که اطلاعاتی در اختیار این سیستم گذاشته شد، سیستم توانست جمله تایپ شده با دقت ۹۳٫۵ درصدی تشخیص دهد. این سیستم ساختار پیچیده‌ای نداشت و تنها از یک مودم معمولی که در همه جا موجود است و یک سری کدهای سفارشی ایجاد شده توسط محققان، تشکیل شده بود.

گروهی دیگر از محققان در سال ۲۰۱۴ فناوری جدیدی ارائه دادند که به وسیله آن می‌توانستند با تحلیل اختلالات ایجاد شده در امواج وای فای توسط حرکات دهان افراد و همچنین بازتاب شدن امواج وای فای توسط دهان افراد، سخنان آن‌ها را تشخیص دهند. این سیستم قادر بود زمانی که یک فرد صحبت می‌کرد، لغات بیان شده توسط او را از بین لیست راهنمای لب‌خوانی (که از لغات متعددی تشکیل شده بود) با دقت ۹۱ درصد تشخیص دهد و هنگامی که سه فرد به طور همزمان در حال صحبت بودند، دقت دستگاه به ۷۴ درصد می‌رسید.

بسیاری از محققان از امواج وای فای برای حفظ حریم خصوصی و در عین حال جمع‌آوری اطلاعات مهم استفاده کرده‌اند. آن‌ها به جای استفاده از دوربین برای کنترل یک مکان و ثبت و ضبط تمام جزییات در حال اتفاق، می‌توانند با طراحی سیستمی، از امواج مودم وای فای برای تشخیص و شناسایی افراد و فعالیت و کارهای آنان بدون ایجاد هیچ گونه مزاحمتی برای افراد، استفاده کنند.

عده‌ای از فرد سرپرست تیم تحقیقاتی که مسئول اجرای این پروژه بود، پرسیدند که آیا می‌توان از این سیستم برای سرقت اطلاعات مهم نیز سوء استفاده کرد و یا خیر. وی در پاسخ به این سوال گفت که این سیستم تنها در مکان‌های کنترل شده و با ثبت دقیق اطلاعات مورد نیاز در آن عمل می‌کند؛ بنابراین هیچ گونه نگرانی در مورد تجاوز به حریم خصوصی وجود ندارد.

هر چقدر سیستم‌هایی که از امواج وای فای استفاده می‌کنند، پیشرفته‌تر شوند، نیاز آن‌ها به اطلاعات لازم برای شناسایی و تشخیص موارد مختلف کاهش پیدا می‌کند؛ اما باید مراقب نفوذ هکرها به مودم‌ها نیز باشیم. چنانچه یک هکر موفق شود به مودم وای فای نفوذ کند و نرم افزارهایی همانند نرم افزار سیستم “Wikey” را بر روی آن نصب کند و یا یک قربانی را فریب دهد و باعث شود به مودمی که تحت کنترل او قرار دارد متصل شود، سعی می‌کند چیزی را که کاربر در حال تایپ کردن آن است، بدون آگاهی او تشخیص دهد.

به دلیل اینکه تمام فناوری‌های معرفی شده با استفاده از امواج وای فای عمل می‌کنند و امواج وای فای نیز در همه جا می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، پس از رفع نقایص تمام فناوری‌های معرفی شده؛ می‌توان آن‌ها را به صورت گسترده در همه جا برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد؛ برای مثال امواج وای فای مودم‌ها می‌توانند برای مراقبت از کودکان و افراد کهنسال و ورود به مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند و یا می‌توانند برای عملکرد بهتر تنظیمات منازل هوشمند، در چنین منازلی به کار گرفته شوند؛ اما باید از نفوذ هکرها به مودم‌هایی که چنین وظایفی را بر عهده دارند، جلوگیری کنیم؛ زیرا در صورت نفوذ می‌توانند کنترل کامل همه چیز را در دست بگیرند.

منبع: کلیک - msn

 

شما هم دیدگاه خود را بنویسید

5-2 =
شرایط و قوانین را مطالعه کردم
go top