• 02144978540
  • دسته موضوع
  • مقالات
  • دسته موضوع
  • پدر منطق فازی درگذشت به روز رسانی : تکذیب شد

پدر منطق فازی درگذشت به روز رسانی : تکذیب شد

نویسنده پدر منطق فازی درگذشت به روز رسانی : تکذیب شد
نویسنده : ایده آفرین
    امتیاز کاربران : 4 از 5
پدر منطق فازی درگذشت به روز رسانی : تکذیب شد

پروفسور لطفی‌زاده،بنیانگذار منطق فازی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران و استاد دانشگاه برکلی امروز دار فانی را وداع گفت.

پروفسور لطفی‌زاده ، بنیانگذار منطق فازی دانش آموخته دانشگاه تهران بود. وی تحصیلات خود را در سال 1321 در دانشگاه تهران به اتمام رساند و پس از مهاجرت به آمریکا تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های آن کشور ادامه داد و به تدریس پرداخت.

در سال 1394 دانشگاه تهران به پاس خدمات علمی پروفسور لطفی‌زاده به ایشان دکترای افتخاری اعطا نمود.

تا سال ۱۳۴۳ تحقیقات پروفسور لطفی‌زاده عموما در زمینه تئوری سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل تئوری تصمیمات بود. در آن سال، وی تئوری منطق فازی را پایه‌گذاری کرد و سپس در زمینه کاربردهای این تئوری در هوش مصنوعی، زبان‌شناسی، منطق، تئوری تصمیمات، تئوری کنترل، سیستم‌های خبره و شبکه‌های اعصاب به تحقیقات گسترده‌ای پرداخت.

تحقیقات پروفسور لطفی‌زاده در زمینه منطق فازی در بخش‌های گوناگون طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار و محاسبات کامپیوتری بر مبنای کلمات، تئوری شعور کامپیوتر، در درک زبان طبیعی و صنایع سبک و سنگین متمرکز شده بود.

پروفسور لطفی‌زاده به عنوان کاشف و مبتکر «منطق فازی» شهرت جهانی دارد. وی که در جهان علم به «پروفسور زاده» معروف است، طی یک مقاله علمی کلاسیک که در سال ۱۳۴۳ به چاپ رسید، مفهوم مجموعه فازی را که مبتنی بر تئوری تجزیه و تحلیل سیستم‌های پیچیده است، بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد.

خلاصه درباره منطق فازی :

منطق فازی (fuzzy logic) :

منطق فازی ( fuzzy logic) اولین بار در پی تنظیم نظریهٔ مجموعه‌های فازی به وسیلهٔ پروفسور لطفی زاده (۱۹۶۵ م) در صحنهٔ محاسبات نو ظاهر شد.
واژه ی fuzzy به معنای غیر دقیق، ناواضح و مبهم (شناور) است.

کاربرد این مبحث در علوم نرم‌افزاری را می‌توان به طور ساده این‌گونه تعریف کرد: منطق فازی از منطق ارزش‌های "صفر و یک" نرم‌افزارهای کلاسیک فراتر رفته و درگاهی جدید برای دنیای علوم نرم‌افزاری و رایانه‌ها می‌گشاید، زیرا فضای شناور و نامحدود بین اعداد صفر و یک را نیز در منطق و استدلال‌های خود به کار می‌گیرد. منطق فازی از فضای بین دو ارزش "برویم" یا "نرویم"، ارزش های جدید "شاید برویم" یا "می‌رویم اگر" یا حتی "احتمال دارد برویم" را استخراج کرده و به کار می‌گیرد. بدین ترتیب به عنوان مثال مدیر بانک پس از بررسی رایانه‌ای بیلان اقتصادی یک بازرگان می‌تواند فراتر از منطق "وام می‌دهیم" یا "وام نمی‌دهیم" رفته و بگوید: "وام می‌دهیم اگر ..."

 

پروفسور لطفی‌زاده موفق به دریافت ۹ مدال علمی شد که 5 مدال به مناسبت‌های گوناگون توسط انستیتوی مهندسی برق و الکترونیک آمریکا و 4 مدال دیگر توسط انستیتو مهندسی مکانیک آمریکا، انجمن علوم مهندسی آمریکا، آکادمی علوم جمهوری چک و انجمن بین‌المللی سیستم‌های هوشمند به وی اهدا شده است

به روز رسانی:

دانشگاه تهران با انتشار بیانیه ای خبر فوت این استاد بزرگ را تکذیب و از مخاطبان عذرخواهی کرد. برای ایشان آرزوی سلامت و تندرستی داریم.

شما هم دیدگاه خود را بنویسید

12+نه =
شرایط و قوانین را مطالعه کردم
go top